firma, strategia, business plan, plan biznesowy, strategia, zarządzanie, start-up, overnight success

3 sprawdzone wskazówki na temat budowania firmy od Jeffa Bezosa

Nie przeczytasz dzisiaj o zagadnieniach prawnych bądź podatkowych. Przygotowałem coś specjalnego, związanego z zarządzaniem firmą. Jednym z ludzi, których szczególnie podziwiam i doceniam za dotychczasowe osiągnięcia jest Jeff Bezos, założyciel i CEO sklepu internetowego Amazon. Zapewne większość osób słyszała o tej postaci. Należy on do grona jednych z najbogatszych ludzi na świecie (według rankingu Forbes) oraz jest genialnym menedżerem.

Przybliżę Ci dzisiaj zasady, na podstawie których amerykański miliarder zbudował swoje imperium. Może w Twoim przedsiębiorstwie również warto wdrożyć wspomniane działania? Przekonajmy się.

1. Customer obsession

Każda z firm powinna obrać sobie obszar, w którym będzie budować swoją przewagę nad innymi. Można skupić się na rozwoju produktu, modelu biznesowego, technologii, walce z konkurencją itp . Według Jeffa najlepszym rozwiązaniem jest skupienie swoich wysiłków na kliencie i tworzenie dla niego dedykowanych rozwiązań. Co nie wyklucza możliwości osiągnięcia sukcesu z wykorzystaniem pozostałych metod.

Niezależnie w jakiej branży konkurujesz, to rozumienie potrzeb swojego klienta jest absolutną podstawą do budowania trwałych i silnych relacji. Czy zastawiałeś się może czy Twoi klienci są dla Ciebie najważniejsi? Oczywiście to nie oznacza, że możesz im na wszystko pozwalać i spełniać każdą ich zachciankę. Po prostu skieruj swoją uwagę w celu lepszego poznania drugiej osoby, tego w jaki sposób myśli, jakie ma problemy, dlaczego skierowała się ze swoim problemem akurat do Ciebie.

firma, strategia, business plan, plan biznesowy, strategia, zarządzanie, start-up, overnight success

2. Willing to invent and pioneer

Chęć tworzenia nowatorskich rozwiązań, bycia pionierem w swojej dziedzinie jest kolejnym niezwykle ważnym aspektem. Trzeba być przygotowanym na to, że klienci są zawsze niezadowoleni, chociaż o tym nie wiedzą. Nawet jeśli myślą, że są szczęśliwi, to tak naprawdę chcieliby otrzymać coś lepszego, ale nie wiedzą czym to jest. Twoją rolą jako przedsiębiorcy jest nie tylko słuchanie i rozumienie klientów, ale wychodzenie naprzeciw z innowacyjnymi produktami lub usługami.

Co więcej, musisz zaakceptować fakt, że tworzenie nowatorskich i pionierskich rozwiązań jest bardzo trudnym zadaniem. Wymaga od Ciebie cierpliwości i zaangażowania, a po drodze na pewno przydarzą się porażki. Możesz to osiągnąć dzięki ciągłemu eksperymentowaniu i szukaniu nieszablonowych środków. Nawet jeśli prawdopodobieństwo jest niskie, to warto poświecić temu czas, ponieważ końcowe efekty mogą być wielokrotnie większe.

3. Long-term oriented

Budowanie wartości przedsiębiorstwa w oparciu o długoterminową strategię rozwoju, o horyzoncie czasowym 5-7 lat, przynosi największe korzyści. Perspektywa w jakiej projektujesz swoje działania wpływa na wiele czynników np. to w jaki sposób spędzasz czas, jak planujesz, na czym skupiasz swoje wysiłki itp. Oczywiście wymaga to od Ciebie dyscypliny i nieustannej nauki, więc bądź gotowy na długą podróż.

Jestem zdecydowanym zwolennikiem takiego podejścia, ponieważ wyznaczenie długoterminowych celów zmienia sposób działania. Nie myślisz tylko o krótkoterminowych zyskach, ale bierzesz pod uwagę inne, równie istotne czynniki tj. misja, wizja, wartości Twojej firmy. Może się to wydawać infantylne i oderwane od rzeczywistości, jednak prawda jest taka, że to działa. Ludzie chcą pracować w firmach zmieniających rzeczywistość i osiągających określone cele. Natomiast klienci mogą się identyfikować z marką o sprecyzowanym charakterze i kierunku rozwoju.

Całość wywiadu z Jeffem Bezosem znajdziesz poniżej. Polecam obejrzeć do końca.

Oprócz wymienionych wyżej wskazówek Jeff wspomniał jeszcze o jednej równie ważnej rzeczy. Osiągnięcie sukcesu w biznesie wymaga czasu. Nie istnieje droga na skróty, a amerykańskie overnight success to mit. Prawda jest taka, że musisz poświęcić mnóstwo czasu, zaangażowania i wysiłków. Oczekiwanie niesamowitych wyników po kilku miesiącach czy latach konkurowania to mrzonka. Bezos założył swoją firmę w 1994 roku, co oznacza że działa na rynku od ponad 20 lat! Bagaż doświadczeń jaki zebrał w tym czasie jest dosłownie bezcenny i właśnie w tym tkwi jego siła.

Innym, równie ważnym zagadnieniem jest zidentyfikowanie właściwej idei, która stoi za podjętymi działaniami. Powinna ona mieć charakter ponadczasowy i stanowić odpowiedź na potrzeby Twoich odbiorców. W przypadku Amazona są to niskie ceny, szybka dostawa oraz szeroki asortyment. Na pierwszy rzut oka zadanie może wydawać się bardzo proste i szybkie do wykonania jednak w praktyce jest nieco inaczej. Jak to wygląda w Twojej firmie? Jakie uniwersalne wartości stoją za świadczonymi przez Ciebie usługami lub dostarczanymi produktami? Jakie palące potrzeby rozwiązuje Twoje firma i dlaczego robi to lepiej od innych? Odpowiedz na te pytania przybliży Cie do bliższego poznania prawdziwych motywów i potrzeb Twoich klientów.

Jeśli jesteś zainteresowany wdrożeniem takiej strategii do swojego przedsiębiorstwa lub potrzebujesz business planu obejmującego powyższe zagadnienia to napisz do mnie. Przygotuję dla Ciebie skuteczną strategię lub profesjonalny plan biznesowy, które z powodzeniem zastosujesz w swojej firmie.

Napisz

SWOT, analiza strategiczna, mocne i słabe strony firmy, szanse, zagrożenia, badanie

Następny artykuł

Jak prawidłowo wykonać analizę SWOT?

Brak komentarzy

Anuluj