Właścicielki salonów kosmetycznych wraz z pojawieniem się rejestru BDO stanęły przy nowym wyzwaniem. Składać wniosek o wpis do tego systemu czy jeszcze się wstrzymać? W sieci zamieszczono wiele sprzecznych interpretacji przepisów oraz niejednoznacznych odpowiedzi. Nie do końca było wiadomo, co robić z tym fantem. Dzisiaj rozprawimy się z niedomówieniami raz na zawsze. Jesteś gotowa?
Przede wszystkim dowiesz się, na jakie rzeczy należy zwracać szczególną uwagę w kontekście BDO. Sam system został oficjalnie utworzony 24 stycznia 2018 roku. Jednak wiele obowiązków istniało znacznie wcześniej. Niestety mało który przedsiębiorca o nich wiedział. Dlaczego? Dopiero kampanie Ministerstwa Klimatu oraz oraz Instytutu Ochrony Środowiska nagłośniły temat, tak że komunikat dotarł do większego grona odbiorców.
Czy salon kosmetyczny powinien wpisać się do BDO?
Odpowiedź na to pytanie wymaga zbadania sytuacji konkretnego salonu beauty. W ustawie nie ma żadnego wyłączania branżowego. Przed podjęciem decyzji o złożeniu wniosku rejestrowego do BDO należy określić, jak wygląda sytuacja pod względem wytwarzania odpadów, stosowania opakowań oraz wydawania torebek foliowych. Dopiero mając te informacje sięgamy do treści poszczególnych ustaw i rozporządzeń.
Inwestycja czasu w uporządkowanie spraw związanych z obecnością w BDO na pewno nam się zwróci. Kary administracyjne za działanie sprzeczne z ustawą mogą sięgać nawet 1 000 000 zł. To potężne pieniądze i lepiej unikać ryzyka ich nałożenia. Wystarczy gruntowanie przeanalizować funkcjonowanie salonu i wdrożyć rozwiązanie spełniające prawne wymogi.
Odpady w gabinecie kosmetycznym
Zdecydowana większość opadów wytwarzanych w salonach kosmetycznych to odpady komunalne. W szczególności te generowane przez pracowników gabinetu. Co do zasady wytwórcy odpadów komunalnych nie mają obowiązku uzyskania wpisu w BDO. Przy założeniu, że jest to jedyny tytuł do figurowania w rejestrze.
Jeśli dojdziemy do wniosku, że odpady powstające w wyniku prowadzenia działalności kosmetycznej nie można zakwalifikować, jako komunalne, to sięgamy do rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 23 grudnia 2019 roku. Znajdziemy tam katalog odpadów objętych zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji, co przekłada się na brak przymusu rejestracji. Jest tam kilka kodów przydatnych z punktów widzenia osoby działającej w branży beauty.
Lp. | Rodzaj odpadów | Kod odpadów | Ilość odpadów tona/rok |
1. | Opakowania z papieru i tektury | 15 01 01 | 0,5 |
2. | Opakowania z tworzyw sztucznych | 15 01 02 | 0,5 |
3. | Opakowania ze szkła | 15 01 07 | 0,5 |
4. | Sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania (np. szmaty, ścierki) i ubrania ochronne inne niż wymienione w 15 02 02 | 15 02 03 | 0,2 |
5. | Zużyte urządzenia inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 13 | 16 02 14 | 0,1 |
6. | Baterie alkaliczne (z wyłączeniem 16 06 03) | 16 06 04 | 0,02 |
7. | Inne baterie i akumulatory | 16 06 05 | 0,02 |
Zwolnienie dla opakowań z papieru i tektury, tworzyw sztucznych oraz szkła wynosi obecnie 500 kg (dla każdej frakcji oddzielnie). Jak na potrzeby gabinetu kosmetycznego, uważam ze w zupełności wystarczy, chociaż jestem w stanie wyobrazić sobie przypadki, gdzie tych odpadów mamy więcej (sieć placówek kosmetycznych).
Następna grupa obejmuje sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania oraz ubrania ochronne. Przekładając to na życie codzienne, w tej grupie odszukamy m.in. ręczniki papierowe, płatki kosmetyczne czy watę celulozową. W przypadku gdy zostaną one zanieczyszczone na skutek kontaktu z człowiekiem np. do wytarcia kropli krwi po zastrzyku, to należy je zakwalifikować, jako odpady medyczne (nie podlegają zwolnieniu).
Odpady medyczne stanowią osobną grupę odpadów, ze znacznymi ograniczeniami w obrocie
Na koniec zostaje nam grupa 16. W odpadach o kodzie 16 02 14 znajdziesz zużyte tonery z drukarek, kartridże czy zaschnięte pojemniki z tuszem. Obecnie limit dla takich odpadów został określony na pułapie 100 kg. W zupełności wystarczy do zwykłej pracy biurowej, więc pod tym względem nie ma się o co martwić.
W dwóch ostatnich pozycjach mamy baterie alkaliczne (m.in. paluszki) oraz inne rodzaje baterii i akumulatorów. Roczny limit wynosi 200 kg. Te pozycje mają szczególne znaczenia dla salonów wyposażonych w wiele urządzeń elektronicznych. Jeśli nie korzystamy z usług firmy serwisującej sprzęt, to odpowiadamy za odpad powstały w wyniku ich eksploatacji, czyli zużyte baterie i akumulatory.
Odpady medyczne, a salon kosmetyczny
Usługi świadczone w salonach kosmetycznych często obejmują wszelkiego rodzaju zabiegi pielęgnacyjne. Po ich wykonaniu mogą powstawać odpady kwalifikowane, jako odpady medyczne. W rozporządzeniu Ministra Klimatu z 2 stycznia 2020 r. zostały one umieszczone w grupie 18.
Natomiast definicję odpadów medycznych znajdziemy w ustawie o odpadach (art. 3 ust. 1 pkt 8). Zgodnie z przepisami przez odpady medyczne rozumie się odpady powstające w związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych oraz prowadzeniem badań i doświadczeń naukowych w zakresie medycyny.
Definicja jest stosunkowo pojemna i obejmuje również podmioty spoza branży stricte medycznej. Przyjrzyjmy się bliżej wybranym rodzajom odpadów w kontekście salonu kosmetycznego. Czy w Twojej działalności pojawiają się takie odpady?
Kod odpadów | Rodzaj odpadów |
18 01 01 | Narzędzia chirurgiczne i zabiegowe oraz ich resztki (z wyłączeniem 18 01 03) |
18 01 03* | Inne odpady, które zawierają żywe drobnoustroje chorobotwórcze lub ich toksyny oraz inne formy zdolne do przeniesienia materiału genetycznego, o których wiadomo lub co do których istnieją wiarygodne podstawy do sądzenia, że wywołują choroby u ludzi i zwierząt (np. zainfekowane pieluchomajtki, podpaski, podkłady), z wyłączeniem 18 01 80 i 18 01 82 |
18 01 04 | Inne odpady niż wymienione w 18 01 03 (np. opatrunki z materiału lub gipsu, pościel, ubrania jednorazowe, pieluchy) |
18 01 06* | Chemikalia, w tym odczynniki chemiczne, zawierające substancje niebezpieczne |
18 01 07 | Chemikalia, w tym odczynniki chemiczne, inne niż wymienione w 18 01 06 |
Pod kodem 18 01 01 umieszczono narzędzia chirurgiczne i zabiegowe oraz ich resztki. Jeśli w swoim gabinecie używasz takich rzeczy, to pamiętaj że są one zaliczane do odpadów medycznych. To powoduje, że nie podlegają one zwolnieniu i bezwzględnie należy się z nich rozliczać (ewidencja, sprawozdania oraz inne obowiązki).
Następny rodzaj odpadu umieszczony pod kodem 18 01 03 zawiera wiele różnych frakcji, a elementem łączącym jest ryzyko wywołania choroby u ludzi i zwierząt. Najczęściej pojawiającym się odpadem z tego zbioru są zainfekowane igły oraz strzykawki. Jeśli wykonujesz zabiegu polegające np. na ostrzykiwaniu osoczem (tzw. wampirzy lifting), to narzędzia wykorzystane do jego przeprowadzenia zaliczysz właśnie do grupy osiemnastej. Wszystko jasne?
Igły i strzykawki to odpady często pojawiające się w salonach kosmetycznych
Wszelkiego rodzaju opatrunki materiałowe lub z gipsu, w tym ubrania jednorazowe zawiera kod 18 01 04. Korzystasz z takich? Jeśli tak, to już wiesz co z tym zrobić. Ostatnie dwa rodzaje odpadów zawierają chemikalia, w tym odczynniki chemiczne. Wykonujesz zabiegi polegające na użyciu kwasów np. mlekowego ferulowego lub azelainowego? W takim przypadku warto zainteresować się wymienionymi kodami.
Należy również wspomnieć, że zbieranie i magazynowanie odpadów medycznych podlega znacznym restrykcjom. W tym celu należy używać m.n. specjalnie oznaczonych pojemników i worków . Więcej szczegółowych informacji znajdziesz w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 5 października 2017 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi.
Potrzebujesz porady w sprawie gospodarki odpadami ? Zapraszam do współpracy. Wystarczy, że napiszesz na adres kancelaria@konradsiekierda.pl
Opakowania w salonie kosmetycznym
Wytwarzanie odpadów to nie jedyny tytułów na podstawie, którego salon kosmetyczny może podlegać wpisowi do BDO. Kolejnym z nich jest wprowadzanie produktów w opakowaniach. Ustawową definicję tego pojęcia znajdziemy w ustawie o gospodarce opakowaniami (złożona i skomplikowana). Przedstawię kilka przykładów, żeby wyjaśnić na czym to wszystko polega.
Przykład. 1. Joanna jest właścicielem salonu kosmetycznego, w którym prowadzi sprzedaż kremu do pielęgnacji skóry twarzy. Kosmetyki wytwarzane są według receptury Joanny i sprzedawane pod jej marką. Joanna zleca produkcję firmie zewnętrznej. Krem umieszczany jest w szklanym słoiczku z plastikowym wieczkiem oraz naklejana jest etykieta. Na koniec wszystko trafia do kartonowego pudełeczka.
W przedstawionej sprawie Joanna powinna być uznana za podmiot wprowadzający produkty w opakowaniach. To ona odpowiada za pojawiający się w środowisku papier, plastik czy szkło. W efekcie rozlicza się ze słoiczka, wieczka, etykiety oraz pudełeczka – bez wyjątków. Nie ma tutaj znaczenia, kto faktycznie wytworzył produkt. Liczy się to, kto wprowadził go do obrotu w opakowaniu. Wszystko jasne?
Sprzedaż kosmetyków pod własną marką? Sprawdź czy nie jesteś wprowadzającym produkty w opakowaniach
Przejdżmy do omówienia następnego przykładu. Tym razem Joanna zmienia zakres swojej działalności i sięga do towarów od zagranicznych dostawców. Nie zleca żadnej produkcji, tylko kupuje gotowy towar światowych marek. Jakie to wywoła konsekwencje dla jej biznesu? Zaraz się okaże.
Przykład 2. Joanna w swoim salonie kosmetycznym sprzedaje sprowadzane z zagranicy kosmetyki, a konkretnie krem do rąk. Zamówienie składa 1 raz na miesiąc. Kurier dostarcza jej potężne kartonowe pudło, wypchane folią bąbelkową oraz zaklejone taśmami. W środku znajduje się krem w plastikowej tubce.
Zgodnie z przepisami działalność polegająca na imporcie lub wewnątrzwspólnotowym nabywaniu towarów (zakup towarów z państw członkowskich UE) również będzie kwalifikowana, jako wprowadzenie do obrotu. Tak samo, jak w poprzednim przypadku rozliczamy się ze wszystkich rodzajów opakowań. Jednocześnie pamiętamy o prowadzeniu ewidencji i składaniu sprawozdań.
Sprowadzając kosmetyki z zagranicy również podlegasz pod przepisy ustawy o gospodarce opakowaniami
Handel e-commerce dynamiczne rośnie. Trend ten dotyczy również branży kosmetycznej. Mniejsze biznesy chętnie rozszerzają pole swojej działalności i wchodzą w sprzedaż wysyłkową. Właśnie na taki krok zdecydowała się nasza bohaterka Joanna – wystartowała z własną platformą internetową.
Przykład 3. Joanna zarządza stacjonarnym gabinetem kosmetycznym oraz prowadzi sklep internetowy. W swojej ofercie posiada głównie kosmetyki do makijażu, które wysyła za pośrednictwem kurierów. Do pakowania przesyłek używa foliopaki kurierskie i koperty bąbelkowe, a przy większych zamówieniach wykorzystuje kartonowe pudła.
Opakowania służące do transportu i zabezpieczania przewożonego towaru również podlegają pod reżim ustawy opakowaniowej. W rezultacie w rocznym sprawozdaniu raportuje się także masę opakowań wykorzystanych w tym celu. Zgodnie z naszym przykładem, Joanna rozlicza foliopaki, koperty oraz kartony. Jeśli nie osiągnie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu, to zapłaci również opłatę produktową. Więcej o sklepie internetowym w BDO przeczytasz tutaj.
Obowiązek składania sprawozdań z opakowań obejmuje również sklepy internetowe
W kolejnej odsłonie zmagań naszej bohaterki przyjmujemy założenie, że prowadzi wyłącznie placówkę stacjonarną. Wykonuje zabiegi kosmetyczne i oferuje swoim klientkom kosmetyki pochodzące od krajowych kontrahentów. Sprawdźmy jak ten tradycyjny model funkcjonowania przełoży się na obowiązki względem marszałka województwa.
Przykład 4. Joanna sprzedaje w swoim gabinecie kosmetyki pochodzące wyłącznie od polskich dostawców. Nie sprowadza żadnych towarów z zagranicy. Na miejscu można kupić odżywki do włosów i paznokci. Przy zakupie, produkty pakowane są w torebki foliowe.
W opisanym przypadku Joanna powinna pobierać od swoich klientek tzw. opłatę recyklingową. Jest ona naliczana od każdej wydanej torby na zakupy z tworzywa sztucznego. Jej wysokość to co najmniej 20 groszy za 1 sztukę. Pobraną opłatę rozlicza się w cyklu kwartalnym i wnosi na osobny rachunek urzędu marszałkowskiego. Do tego prowadzi się osobną ewidencję i składa roczne sprawozdania. Jeśli tyle z tym zachodu, to może warto przejść na torby papierowe? Co myślisz?
Chcesz dołączyć do Grupy na Fb?
Specjalnie dla osób poszukujących informacji na temat rejestru BDO stworzyłem dedykowaną grupę na Facebooku. Jej zadaniem jest łączenie ludzi mających doświadczenie z gospodarką odpadami, dzielenie się wiedzą oraz wzajemna pomoc. Rozwiązujemy problemy, odpowiadamy na pytania i na bieżąco monitorujemy sytuację. Chcesz dołączyć? Zapraszam.
Wsparcie przy BDO
Nie masz czasu i chęci na studiowanie przepisów środowiskowych? Chcesz zająć się pracą w salonie i swoimi klientkami? Zapraszam do współpracy i skorzystania z moich usług. W mgnieniu oka złożymy wniosek, sprawozdanie lub korektę. Tak, żebyś mogła spać spokojnie i zająć się rozwijaniem biznesu.
Potrzebujesz wsparcia przy rejestracji lub składaniu sprawozdania w BDO?
Napisz do mnie. Pomogę w dopełnieniu wszystkich formalności. Kompleksowo załatwimy sprawę BDO w Twojej firmie. W końcu będziesz mogła skupić się na prowadzeniu salonu kosmetycznego. Bez obaw o kary i dodatkowe sankcje.
Wolisz napisać e-mail? Nie ma sprawy. Skontaktujesz się ze mną, wysyłając wiadomość na adres kancelaria@konradsiekierda.pl. Garść opinii o współpracy ze mną znajdziesz na wizytówce Google.