usługa elektroniczna, regulamin świdczenia usłu drogą elektroniczną

Czym jest regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną?

Świadczenie usług za pośrednictwem internetu jest coraz powszechniejszym zjawiskiem. W ostatnich latach można zauważyć widoczny wzrost firm działających właśnie w ten sposób. Nawet przedsiębiorcy funkcjonujący w “modelu tradycyjnym”, wypracowanym przez wiele lat starają się wdrożyć rozwiązania umożliwiające konkurowanie i zdobywanie klientów w sieci. Świetnym tego przykładem jest sektor spożywczy, a w szczególności sprzedawcy detaliczni tworzący sklepy internetowe, umożliwiające zrobienie zakupów bez wychodzenia z domu.

Istnieją jednak firmy, które z samej istoty mogą prowadzić swoją działalność tylko w internecie.  Możemy do nich zaliczyć m.in. firmy hostingowe, zajmujące się pozycjonowaniem strony w wyszukiwarkach czy prowadzące kampanie reklamowe za pomocą Google Adwords oraz  Facebook Ads. Świadczenie niektórych usług jest jednak częściowo reglamentowane przez prawo i wymaga spełnienia dodatkowych warunków np. sporządzenia i opublikowania na stronie www odpowiedniego dokumentu.

Pojęcia świadczenie usługi drogą elektroniczną

Przyjrzyjmy się bliżej regulacjom obowiązującym w polskim systemie prawnym. Podstawowym aktem określającym prawa i obowiązki osoby prowadzącej działalność za pomocą sieci internetowej jest ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (znajdziesz tu). W akcie tym możesz przeczytać m.in. o zasadach ochrony danych osobowych osób korzystających z takich usług czy obowiązkach  nałożonych na usługodawcę. Zostały one zdefiniowane w następujący sposób:

świadczenie usługi drogą elektroniczną – wykonanie usługi świadczonej bez jednoczesnej obecności stron (na odległość), poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanej i otrzymywanej za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową, i przechowywania danych, która jest w całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy – Prawo telekomunikacyjne.

Nie wiem jak dla Ciebie, ale dla mnie taka definicja nie jest jasna i mam wiele wątpliwości co wchdzi w jej zakres. Spróbujmy rozbić ją na mniejsze części, żeby lepiej zrozumieć jakie usługi faktycznie obejmuje. Możemy wskazać następujące elementy:

1. Brak jednoczesnej obecności stron.

Z interpretację tej przesłanki akurat nie powinno być problemu. Po prostu może być wykonywana bez wzgledu  na to czy jesteś w domu, w pracy czy na wakacjach.

2. Przekaz danych na indywidualnie żądanie usługobiorcy.

Usługa świadczona jest z miejsca i  w czasie, o którym decyduje swobodnie usługobiorca np. możesz się zalogować w dowolnym momencie do serwera swojej strony internetowej.

3. Przesyłana i otrzymywana za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową i przechowywaniem danych.

Bez wchodzenia w szczegóły można powiedzieć, że ustawodawca określił tutaj urządzenia i metody wykorzystywane do świadczenia usługi elektronicznej.

4. W całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej.

Najpopularniejszą siecią jest oczywiście sieć Internet. Istnieją jednak inne sieci, w których takie usługi mogą być świadczone.

Czym jest regulamin świadczenia usług elektronicznych?

Znając podstawowe pojęcia możemy przejść do obowiązków nałożonych na podmioty oferujące takie usługi elektroniczne. Jednym z nich jest powinność sporządzenia i zamieszczenia na stronie internetowej usługodawcy regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną.

Regulamin określa zasady  na jakich świadczone są takie usługi. Ma na celu zapoznanie klienta z obowiązującymi zasadami, procedurami, warunkami. Ponadto wskazuje potencjalne zagrożenia, na jakie narażony jest usługobiorca.

Co trzeba napisać w regulaminie?

Katalog podstawowych elementów regulaminu określono we wspomnianej wcześnie ustawie, a dokładnie w artykule 8 ust. 3.  Usługodawca powinien uwzględnić w jego treści w szczególności:

1.  Rodzaje i zakres świadczonych usług.

2.  Warunki świadczenia usług, w tym:

a)    wymagania techniczne, niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym usługodawcy,

b)    zakaz dostarczanie treści o charakterze bezprawnym przez usługobiorcę.

3. Warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną.

4. Tryb postępowania reklamacyjnego.

Oczywiście powyższe wyliczenia nie stanowi katalogu zamkniętego. W konkretnych sytuacjach może się okazać, że konieczne będzie wprowadzenie dodatkowych elementów spełniających funkcje ochronne, czy to informacyjne wobec klienta.

usługa elektroniczna, regulamin świdczenia usłu drogą elektroniczną

Pixabay

Tworząc taki regulamin nie zapominaj o celu jaki pełni. Osoba zamierzająca skorzystać z Twojej oferty powinna zrozumieć jego treść. Właśnie dlatego tak bardzo ważne jest wprowadzenie do jego treści słowniczka wyjaśniającego pojęcia techniczne. Skoro działasz w danej branży to nie powinieneś mieć problemów z ich prawidłowym wytłumaczeniem.

Ponadto bardzo ważne jest zamieszczenie nagłówków określających tematykę danego artykułu czy rozdziału. To znacznie ułatwia i przyspiesza czytanie postanowień. W bardziej rozbudowach regulaminach jest to niemal obowiązkowe.

Poznałeś dzisiaj podstawowe kwestie dotyczące świadczenia usług elektronicznych. Niedługo więcej artykułów na ten temat. Jeżeli treść była dla Ciebie wartościowa i dowiedziałeś się czegoś nowego to podziel się ze znajomymi. Będzie mi bardzo miło.

Brak komentarzy

Anuluj