Świadczenie usług za pośrednictwem internetu jest coraz powszechniejszym zjawiskiem. W ostatnich latach można zauważyć widoczny wzrost firm działających właśnie w ten sposób. Nawet przedsiębiorcy funkcjonujący w „modelu tradycyjnym”, wypracowanym przez wiele lat starają się wdrożyć rozwiązania umożliwiające konkurowanie i zdobywanie klientów w sieci. Świetnym tego przykładem jest sektor spożywczy, a w szczególności sprzedawcy detaliczni tworzący sklepy internetowe, umożliwiające zrobienie zakupów bez wychodzenia z domu.
Istnieją jednak firmy, które z samej istoty mogą prowadzić swoją działalność tylko w internecie. Możemy do nich zaliczyć m.in. firmy hostingowe, zajmujące się pozycjonowaniem strony w wyszukiwarkach czy prowadzące kampanie reklamowe za pomocą Google Adwords oraz Facebook Ads. Świadczenie niektórych usług jest jednak częściowo reglamentowane przez prawo i wymaga spełnienia dodatkowych warunków np. sporządzenia i opublikowania na stronie www odpowiedniego dokumentu.
Pojęcia świadczenie usługi drogą elektroniczną
Przyjrzyjmy się bliżej regulacjom obowiązującym w polskim systemie prawnym. Podstawowym aktem określającym prawa i obowiązki osoby prowadzącej działalność za pomocą sieci internetowej jest ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (znajdziesz tu). W akcie tym możesz przeczytać m.in. o zasadach ochrony danych osobowych osób korzystających z takich usług czy obowiązkach nałożonych na usługodawcę. Zostały one zdefiniowane w następujący sposób:
świadczenie usługi drogą elektroniczną – wykonanie usługi świadczonej bez jednoczesnej obecności stron (na odległość), poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanej i otrzymywanej za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową, i przechowywania danych, która jest w całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy – Prawo telekomunikacyjne.
Nie wiem jak dla Ciebie, ale dla mnie taka definicja nie jest jasna i mam wiele wątpliwości co wchdzi w jej zakres. Spróbujmy rozbić ją na mniejsze części, żeby lepiej zrozumieć jakie usługi faktycznie obejmuje. Możemy wskazać następujące elementy:
1. Brak jednoczesnej obecności stron.
Z interpretację tej przesłanki akurat nie powinno być problemu. Po prostu może być wykonywana bez wzgledu na to czy jesteś w domu, w pracy czy na wakacjach.
2. Przekaz danych na indywidualnie żądanie usługobiorcy.
Usługa świadczona jest z miejsca i w czasie, o którym decyduje swobodnie usługobiorca np. możesz się zalogować w dowolnym momencie do serwera swojej strony internetowej.
3. Przesyłana i otrzymywana za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową i przechowywaniem danych.
Bez wchodzenia w szczegóły można powiedzieć, że ustawodawca określił tutaj urządzenia i metody wykorzystywane do świadczenia usługi elektronicznej.
4. W całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej.
Najpopularniejszą siecią jest oczywiście sieć Internet. Istnieją jednak inne sieci, w których takie usługi mogą być świadczone.
Czym jest regulamin świadczenia usług elektronicznych?
Znając podstawowe pojęcia możemy przejść do obowiązków nałożonych na podmioty oferujące takie usługi elektroniczne. Jednym z nich jest powinność sporządzenia i zamieszczenia na stronie internetowej usługodawcy regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną.
Regulamin określa zasady na jakich świadczone są takie usługi. Ma na celu zapoznanie klienta z obowiązującymi zasadami, procedurami, warunkami. Ponadto wskazuje potencjalne zagrożenia, na jakie narażony jest usługobiorca.
Co trzeba napisać w regulaminie?
Katalog podstawowych elementów regulaminu określono we wspomnianej wcześnie ustawie, a dokładnie w artykule 8 ust. 3. Usługodawca powinien uwzględnić w jego treści w szczególności:
1. Rodzaje i zakres świadczonych usług.
2. Warunki świadczenia usług, w tym:
a) wymagania techniczne, niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym usługodawcy,
b) zakaz dostarczanie treści o charakterze bezprawnym przez usługobiorcę.
3. Warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną.
4. Tryb postępowania reklamacyjnego.
Oczywiście powyższe wyliczenia nie stanowi katalogu zamkniętego. W konkretnych sytuacjach może się okazać, że konieczne będzie wprowadzenie dodatkowych elementów spełniających funkcje ochronne, czy to informacyjne wobec klienta.
Tworząc taki regulamin nie zapominaj o celu jaki pełni. Osoba zamierzająca skorzystać z Twojej oferty powinna zrozumieć jego treść. Właśnie dlatego tak bardzo ważne jest wprowadzenie do jego treści słowniczka wyjaśniającego pojęcia techniczne. Skoro działasz w danej branży to nie powinieneś mieć problemów z ich prawidłowym wytłumaczeniem.
Ponadto bardzo ważne jest zamieszczenie nagłówków określających tematykę danego artykułu czy rozdziału. To znacznie ułatwia i przyspiesza czytanie postanowień. W bardziej rozbudowach regulaminach jest to niemal obowiązkowe.
Poznałeś dzisiaj podstawowe kwestie dotyczące świadczenia usług elektronicznych. Niedługo więcej artykułów na ten temat. Jeżeli treść była dla Ciebie wartościowa i dowiedziałeś się czegoś nowego to podziel się ze znajomymi. Będzie mi bardzo miło.