trendy konsumenckie, zarządzanie firmą, strategia, firma

Czy znasz i rozumiesz swoich klientów?

To jedno z kluczowych pytań, które powinien sobie postawić każdy przedsiębiorca zaraz po wstaniu z łóżka. Znajomość potrzeb i gustów Twoich interesariuszy stanowi niejednokrotnie o sukcesie lub porażce danego przedsięwzięcia.

Zapewne zastanawiasz się, dlaczego akurat ta kwestia ma takie fundamentalne znaczenie. Wynika to faktu, że upodobania konsumentów zmieniają się w czasie (szybciej niż kiedykolwiek w historii ludzkości) – za nimi produkty lub usługi, które oferujesz.

Chcesz skutecznie konkurować? Obserwuj rynek i twórz portfolio produktów w zgodzie z potrzebami swoich klientów. Zadanie wydaje się proste i niewymagające większego wysiłku. W rzeczywistości wygląda jednak całkiem inaczej. Dostępne na rynku badania konsumentów są dla wielu przedsiębiorców poza zasięgiem cenowym, a ich zastosowanie w przypadku działalności na lokalną skalę ma ograniczoną przydatność.

Co robić w takim przypadku?

Przede wszystkim dużo obserwować, zarówno samych klientów, jaki i konkretną branżę. Jeśli chodzi o mnie, to wykorzystuje następujące źródła informacji:

  • targi, festiwale, konferencje;
  • prasa specjalistyczna;
  • media społecznościowe;
  • portale branżowe;
  • fora internetowe;
  • blogi i vlogi;
  • literatura;
  • podróże.

Baczne podglądanie ludzi zaangażowanych w rozwój danego sektora znacznie ułatwi zrozumienie sposobu ich działania i podejmowania decyzji. W tym przypadku Twoim najlepszym przyjacielem będzie cierpliwość i pokora. Uwierz mi, że początkowe założenia mogą ulec radykalnej zmianie.

Trendy w branży browarniczej

Zobaczmy, jak obecnie kształtuje się sytuacja w branży browarniczej. Zapoczątkowana kilka lat temu tzw. piwna rewolucja (2011 rok) zatacza coraz szersze kręgi. Oryginalny smak i aromat, zupełnie odmienne od powszechnie dostępnych międzynarodowych jasnych lagerów sprawiają, że liczba fanów stale rośnie. Sprawdźmy, jakie trendy można aktualnie zaobserwować.

Regionalizm
Lubimy produkty pochodzące z Polski, a najlepiej z regionu naszego zamieszkania. Lokalne browary cieszą szczególną popularnością wśród okolicznych mieszkańców – w końcu to powód do dumy i zachwytu. Myślę, że w najbliższych latach trend będzie dynamicznie rósł, co będzie miało odzwierciedlenie w ofercie produktowej konkretnych producentów.

Naturalność
Co do zasady piwo produkuje się z wody, słodu, chmielu i drożdży. Pozostałe składniki np. kawa, przyprawy czy owoce stanowią jedynie dodatek. Dla kupujących ważny jest naturalny skład. Obecność sztucznych słodzików, ekstraktów, barwników lub innych niepożądanych substancji niejednokrotnie eliminuje piwo bezpowrotnie z koszyka zakupowego.

Różnorodność
Klienci browarów rzemieślniczych lubią eksperymentować i szukać nowych smaków, aromatów i doznań. Nie są lojalni i nie przywiązują się do marek konkretnych browarów. Wolą degustować różne style z całego świata. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Piwowarów Domowych w 2017 roku w Polsce miało miejsce prawie 1.600 premier piwnych. Liczby mówią same za siebie.

Niska zawartość alkoholu
Rośnie sprzedaż piw charakteryzujących się niewielką ilością alkoholu lub bezalkoholowych. Trend ten jest coraz silniejszy i występuje nie tylko w Polsce. Klienci chętnie sięgają po butelki oznaczone błękitnymi barwami zarówno ze względów ideologicznych jak i funkcjonalnych.

Beer & food pairing
Łączenie piwa ze specjalnie przygotowanymi potrawami, to stosunkowo nowy trend. Walory estetyczne i smakowe odgrywają tutaj kluczową rolę. Okazuje się, że jasne pełne i golonka to nie jedyna słuszna opcja. Warto zgłebić temat i samemu spróbować.

beer, food pairing

Łączenie piwa z potrawami staje się coraz popularniejsze

Dlaczego trendy ulegają zmianie?

Trafna identyfikacja wiodących trendów pozwala na opracowanie skutecznej i efektywnej strategii przedsiębiorstwa- uwzględniającej fluktuacje zachodzące na konkretnym rynku. Warto pójść o krok dalej i odpowiedzieć na pytania: dlaczego określone zachowania nasiliły się w ostatnim czasie i jakie czynniki mają na to wpływ. Biorąc przykład z branży browarniczej, dlaczego piwa mocne tracą na popularności, a zyskują piwa niskoalkoholowe lub bezalkoholowe?

Jedną z głównych przyczyn jest zmiana stylu życia.  Ludzie po prostu dłużej pracują i potrzebują substancji podnoszących ich wydajność – stąd wysoka popularność kawy i napojów energetycznych w Polsce. Gdy jednak zawartość alkoholu jest niewielka, można cieszyć się walorami smakowymi  i orzeźwiającymi piwa, nie wykluczając dalszej pracy lub wykonywania innych czynności.

Kolejnym powodem jest moda na zdrowe odżywianie. Alkohol postrzegany jest jako substancja uzależniająca i wpływająca negatywnie na organizm. To niepożądane działanie stoi wbrew całej ideologii związanej z byciem fit. W rezultacie dynamicznie rośnie segment piw bezalkoholowych – co z resztą widać w spotach promocyjnych największych koncernowych browarów.

trendy konsumenckie, zarządzanie firmą, strategia, firma

Moda na piwa niskoalkoholowe rośnie

Analizuj, planuj, wdrażaj

Wysoka częstotliwość zmian w zakresie upodobań konsumentów niemal uniemożliwia tworzenie długoterminowych planów. Konieczne jest elastyczne reagowanie na wydarzenia zachodzące w branży. Dobra strategia jest połączeniem swobody decyzyjnej z realizacją celów biznesowych przedsiębiorstwa. Budowanie oferty w oparciu o gruntowną znajomość grupy docelowej znacznie zwiększa prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu. Zainwestuj czas i przeprowadź podobną analizę w swojej firmie.

Brak komentarzy

Anuluj