wartości, firma, standardy

Jakie wartości wyznaje Twoja firma?

W każdej organizacji istnieje pewien zespół wartości określający sposób jej funkcjonowania. W przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą za wypracowanie odpowiednich rozwiązań odpowiedzialni są głównie członkowie zarządu oraz menedżerowie. W mniejszych firmach za ten aspekt odpowiadają głównie właściciele.

Wartości wyznawane przez organizację tworzą fundamenty pod przyszłe działania.  Niestety dużo firm pomija ten element w planowaniu biznesu. O wiele większą wagę przykuwa się do kwestii z związanych z rozwojem produktu, obsługą klienta czy procesem sprzedażowym. W mojej opinii to błąd, za chwilę dowiesz się dlaczego.

Wartości dla klienta

Po pierwsze, decyzje zakupowe klientów nie są dokonywane jedynie w oparciu o racjonalne przesłanki. Niejednokrotnie, o wiele większe znaczenie będzie odgrywało credo marki, a więc dlaczego właściwie robisz to co robisz? Co spowodowało, że zdecydowałeś się założyć swoją firmę? Jakie wartości, przekonania stoją za twoją decyzją? Co takiego reprezentuje twoja marka?

Niezwykle ciekawy pogląd w tej materii, przedstawia Simon Sinek w swojej bestsellerowej książce pt. „Start with why”.  Według niego ludzie nie kupują tego CO robisz, lecz DLACZEGO to robisz.  Szkopuł w tym, że większość podmiotów nawet nie zastanawia się nad tym aspektem. Polecam przeczytać książkę  Simona – to niezwykle wciągająca i inspirująca lektura.  Nie tylko dla osób prowadzących swoje firmy. Możesz również obejrzeć video.

 

Po drugie, w ostatnich latach można zauważyć, że ludzie dokonują coraz bardziej świadomych wyborów zakupowych. Szukają marek, a nie produktów. W szczególnie tych, których system wartości jest zgodny z ich własnym. Ze względu na zbieżną hierarchię wartości i podobne cele, można zbudować z klientem trwalszą i głębszą relację. Co więcej, znacznie wzrasta prawdopodobieństwo, że poleci twoje usługi/produkty znajomym oraz sam zostanie z tobą na długie lata.

Wartości dla pracownika

Podobnie sytuacja wygląda po drugiej stronie barykady, a mianowicie wśród pracowników. Jeśli codziennie rano przychodzą do pracy z poczuciem, że wykonują pracę nie tylko z obowiązku, ale i z własnych przekonań, to poziom zaangażowania i motywacja zwiększa się.

Taki stan ma przełożenie na wiele płaszczyzn funkcjonowania twojej firmy. W szczególności na obszar obejmujący obsługę klienta (często kluczowy dla prosperowania całego biznesu). Nie sposób nie zgodzić się z Richardem Bransonem według którego najpierw należy zatroszczyć się o swoich pracowników, a następnie oni zatroszczą się o twoich klientów.

Jeśli rekrutujesz ludzi do pracy, to postaraj się znaleźć osobę z podobnym system wartości oraz życiowymi priorytetami. O wiele łatwiej nawiążesz z taką osobą nić porozumienia oraz zbudujesz silne więzi. Zatrudnianie ludzi poprzez wzgląd na ich przekonania, poglądy oraz zasady, to coraz częstsza praktyka. Umiejętności mogą nabyć po drodze, jednak to nie ten element jest kluczowy – zwłaszcza w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Postawa wobec firmy zweryfikuje przydatność pracownika.

wartości, firma, standardy

Czy twoja firma to wschodząca gwiazda?

Wartości dla kontrahentów

Zastanówmy się teraz, jakie znaczenie może odgrywać spójny system wartości na relacje z naszymi kontrahentami. Czy w ogóle takie zagadnienie istnieje? O ile w przypadku klientów i pracowników strefę oddziaływania można w sposób klarowny sprecyzować, to odnośnie kontrahentów sytuacja jest nieco trudniejsza.

Zdecydowanie mniej intuicyjna na pierwszy rzut oka. W końcu jakie to ma znaczenie? Ważne żeby terminowo płacili faktury i tyle – dla większości taki stosunek będzie całkowicie satysfakcjonujący. Otóż nie do końca.

Mając już pewne doświadczenie w obszarze biznesu mogę z całą odpowiedzialnością stwierdzić, że solidność stanowi jeden z filarów każdej dobrej marki, szczególnie w oczach podmiotów, z którymi współpracujemy. Przekłada się to w bardzo dużej mierze na kluczowy czynnik sukcesu, czyli  zaufanie.

Zbudowanie relacji, zdobycie zaufania innej osoby wymaga czasu i wysiłków. Natomiast bardzo łatwo jest stracić wypracowany kapitał jednym, często niezaplanowanych posunięciem. Silna marka w sytuacjach kryzysowych, może pozytywnie wpłynąć na dalszy przebieg współpracy.

Jeśli wiesz, że twój kontrahent za jedną z kluczowych wartości uznaje lojalność, uczciwość, honor i konsekwentnie realizował tę wizje przez ostatnie lata, to dlaczego w tej sytuacji masz nie udzielić mu kredytu zaufania? Oczywiście nie musisz tego robić, jednak ryzyko, że stracisz dobrego partnera w biznesie jest o wiele większe, niż to że nowy okaże się lepszy.

Wartości dla konkurencji

W kontekście budowania przewagi konkurencyjnej, kwestia ta powinna odgrywać niebagatelną rolę. Dobrze znając DNA swojej firmy podejmujesz lepsze decyzje, zwłaszcza w długoterminowej perspektywie. Spójne i konsekwentne działania umacniają pozycję firmy na rynku. Jeśli dołożymy do tego wartości, to cała układanka wygląda bardzo dobrze.

O ile skopiowanie produktu, usługi, technologii jest stosunkowo łatwe i osiągalne dla konkurencji, to stworzenie organizacji zbudowanej na tym samych założeniach jest zadaniem niemal niemożliwym. Wyobrażasz sobie, że powstaje nowy Apple, oparty o wartości i przekonania, jakie tkwiły w głowach Jobsa i Wozniaka? Sam odpowiedz sobie na to pytanie. Są rzeczy, których po prostu zdublować nie można – skorzystaj z tego.

Firma z wartościami

Nie będę przytaczał przykładu firmy Apple, która bardzo dobrze wpisuje się w opisywane tutaj zagadnienia. Innym, ciekawym przypadkiem jest Starbucks – amerykańska sieć kawiarni serwująca kawę wysokiej jakości kawę oraz przekąski i ciasta.

Wyjątkowość tej firmy wynika z co najmniej kilku istotnych czynników. Jednym z nich jest dobrze poukładana strategia. Dokładnie wiedzą kim są, jakie wartości wyznają i w jakim kierunku zmierzają. Co zresztą doskonale widać w działaniach jakie podejmują.

Nie wiem czy wiesz, ale Starbucks wspiera plantatorów kawy. W tym celu tworzy się specjalne ośrodki pomocy, w których można zdobyć lub poszerzyć wiedzę dot. uprawy kawy. Ponadto, regularnie przekazują środki dla organizacji udzielających pożyczek plantatorom kawy. Dzięki ścisłej współpracy, każda ze stron odnosi liczne korzyści.

Starbucks cieszy się również uznaniem wśród pracowników.  Fakt ten potwierdzają rankingi najlepszych pracodawców w USA, w których regularnie znajduje się w czołówce.  Nie można również nie wspominać o innych działaniach, które zdecydowanie wyróżniają tą firmę na tle konkurencji, a mianowicie:

  • angażowanie się w lokalne inicjatywy,
  • szerzenie idei odpowiedzialnego biznesu,
  • promowanie akcji związanych z ochroną środowiska,
  • wspieranie fundacji oraz stowarzyszeń.

Jak na sieciówkę z kawą, to nieźle co?

Na poważnie

Jestem przekonany, że przedstawiona przeze mnie metoda może pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie każdej firmy, bez względu na branże w jakiej konkuruje. Znając swoje DLACZEGO, można przejść do kolejnego etapu – budowania standardów oraz kultury organizacyjnej. Wcześniej jednak warto porządnie przygotować się do tego procesu. Nie zapomnij o tym i zainwestuj czas w przyszłość swojej organizacji.

Q: Jakie wartości są najważniejsze w twojej firmie?

Brak komentarzy

Anuluj